تبلیغات
بیجار، شیرین بلاغ - درد کلی بدن نشانه پوکی استخوان است
بیجار، شیرین بلاغ
آموزشی، پزشکی، طب سنتی
بسم الله الرّحمن الرّحیم اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَ فی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً. اللهم صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم

به وب سایت روستای «شیرین بلاغ » خوش آمدید. روستای « شیرین بلاغ » از توابع شهرستان « بیجار گروس » در استان كردستان می باشد، این روستا در مسیر جاده بیجار – زنجان کیلومتر 35 و جاده فرعی به طول 5 کیلومتر واقع شده است

مرتبه
تاریخ : جمعه 20 تیر 1393
پوکی استخوان بر اساس تعریف علمی، با انجام آزمایش BMD مشخص می شود. افرادی که عدد نهایی آزمایش‌شان منفی 5/2 باشد پوکی استخوان دارند و اگر این عدد بین منفی 1 تا منفی 2 باشد در مرحله قبل از پوکی استخوان قرار دارند. یک متخصص ارتوپدی اولین نشانه پوکی استخوان را اظهار درد در اکثر نقاط بدن، ضعف در اندام و درد کلی بدن عنوان کرد، این علائم می‌تواند نشانه پوکی استخوان باشد ...

 پوکی استخوان
پوکی استخوان

پوکی استخوان بر اساس تعریف علمی، با انجام آزمایش BMD مشخص می شود. افرادی که عدد نهایی آزمایش‌شان منفی 5/2 باشد پوکی استخوان دارند و اگر این عدد بین منفی 1 تا منفی 2 باشد در مرحله قبل از پوکی استخوان قرار دارند.

اگر جذب کلسیم و ویتامین D فرد کم باشد فرد به پوکی استخوان مبتلا می‌شود بنابراین رژیم غذایی و محل زندگی فرد که در معرض نور خورشید باشد یا نه، در پیدایش پوکی استخوان موثر است.

بیماری‌هایی که سیستم داخلی بدن و استخوان‌ها را درگیر کنند به پوکی استخوان می‌انجامند که البته علل شایع ابتلا به پوکی استخوان نیستند.

کاهش فعالیت روزانه فرد می‌تواند به پوکی استخوان منجر شود؛ فردی که اصلاً فعالیت روزانه ندارد، سنش بالاست و همزمان سیگار می‌کشد یا فردی که در رژیم غذایی خود از لبنیات بهره نمی‌برد در معرض پوکی استخوان قرار دارند.

وی اولین نشانه پوکی استخوان را مراجعه بیمار با اظهار درد در اکثر نقاط بدن، ضعف در اندام و درد کلی بدن عنوان کرد و افزود: این علائم می‌تواند نشان از پوکی استخوان باشد.

افراد مبتلا به پوکی استخوان مستعد شکستگی‌ هستند و شایع‌ترین نوع شکستگی در این افراد شکستگی اطراف مچ دست و مفصل ران است.

زنان بعد از سن یائسگی و افرادی که مدت زیادی بی‌حرکت بوده‌اند یا دچار بیماری هستند باید آزمایش BMD را انجام دهند.

بهترین درمان در مراحل اولیه پوکی استخوان به منظور پیشگیری و عدم پیشرفت آن، تغییر در سبک زندگی، رژیم غذایی مناسب و ترک دخانیات است.

از انجام خودسرانه آزمایش BMD بپرهیزند چرا که اشعه زیادی را وارد بدن بیمار می‌کند و مطمئن باشند که اگر لازم باشد پزشک درخواست این آزمایش را خواهد داد.


توصیه های امام رضا علیه السلام برای پیشگیری از پوکی استخوان


در همین رابطه:

ورزش مناسب برای افراد مبتلا به درد کمر

اگر کمردرد علت کاملاً شناخته شده‌ای همچون دیسک یا جابجایی مهره داشته باشد، انجام ورزش مکنزی مناسب است و اگر کمردرد به علت افزایش وزن و افتادگی شکم باشد ورزش‌ ویلیامز توصیه می‌شود.

اگر کمردرد علت کاملاً شناخته شده‌ای همچون دیسک یا جابجایی مهره داشته باشد افراد باید ورزش را با توجه به نظر فیزیوتراپیست یا متخصص رشته ورزشی انجام دهند.
 
در این دسته از بیماران با خم شدن فرد به سمت جلو، درد در ناحیه کمر افزایش می‌یابد که درمان آن تقویت عضلات کمری و عضلات پشتی ستون فقرات است.
 
انجام ورزش‌های مکنزی که نوعی ورزش‌های تخصصی است و توسط فیزیوتراپیست‌ها آموزش داده می‌شود از انواع ورزش‌هایی است که به این دسته از بیماران توصیه می‌شود.
 
وی افزود: افراد مبتلا به دیسک کمر یا جابجایی مهره باید از انجام خودسرانه ورزش‌های کمری بپرهیزند.
 
اگر درد کمر علت شناخته‌ شده‌ای نداشت معمولاً به علت افزایش وزن و افتادگی شکم است که درد در ناحیه کمر احساس می‌شود.
 
استاد دانشگاه علوم پزشکی ارتش ادامه داد: مهمترین توصیه ما به این افراد تقویت عضلات شکمی است که در این رابطه می‌تواند ورزش‌های ویلیامز را انجام دهند که روش درست انجام این ورزش‌ها در بروشور‌های ثابت و آماده‌ای موجود است.
 
وی به افراد سالم توصیه کرد: بین 20 تا 30 دقیقه به طور مستمر و پشت‌سر هم پیاده‌روی مناسب انجام دهند.
 
پیاده‌روی مناسب که هفته‌ای سه بار تکرار شود و ضربان قلب فرد را 20 تا 25 عدد بالاتر از حد نرمال ببرد.
 
افرادی که مبتلا به بیماری قلبی هستند همچنین افراد سالمند باید برنامه پیاده‌روی و تایم این ورزش  را تحت نظر پزشک متخصص خود انجام دهند.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش تصریح کرد: در کنار  پیاده‌روی، داشتن رژیم غذایی مناسب و دوری از دود سیگار و آلودگی هوا می‌تواند برای سلامت فرد مفید باشد؛ بنابراین افراد دقت داشته باشند که ورزش را در فضای سالم و فاقد آلودگی انجام دهند.
 

نگاه کردن بیش از حد به کامپیوتر و تلویزیون عامل گردن درد

متخصص و جراح استخوان گفت: نگاه کردن بیش از حد به کامپیوتر، تلویزیون یا انجام کارهای روزمره و عادی می‌تواند به گردن‌درد منجر شود؛ بنابراین استراحت، گرماتراپی، ماساژتراپی و انجام ورزش‌های مناسب می‌تواند در کاهش درد موثر باشند.

ابتدا باید اجزای گردن را نام برد، چرا که گردن از داخل به خارج شامل ستون مهره‌های گردنی، ‌ریشه‌های عصبی، لیگمان‌ها و عضلات است و درد حاصله می‌تواند مربوط به مهره، دیسک مهره یا بافت نرم اطراف مهره‌های گردنی باشد.
 
گردن‌درد علل متفاوتی دارد و شایع‌ترین علت آن که اکثر افراد با آن سروکار دارند به دلیل کشش عضلات گردن است.
 
نگاه کردن بیش از حد به کامپیوتر، تلویزیون یا انجام کارهای روزمره و عادی می‌تواند به گردن‌درد منجر شود.
 
متخصص و جراح استخوان تصریح کرد: در گردن‌درد مهم‌ترین مطلب، علت بوجود آمدن آن است چرا که اگر درد به دلیل تروما یا ضربه حاد به وجود آمده باشد، باید از حرکات گردنی جداً خودداری کرد و بلافاصله به پزشک مراجعه کرد.
 
متخصص ارتوپدی ادامه داد: اگر درد به مرور زمان یا کار روزمره بوجود آمده باشد، با استراحت، گرماتراپی، ماساژتراپی و انجام ورزش‌های مناسب می‌توان برای کاهش درد و پیشگیری از عوارض بعدی قدم برداشت.
 
اگر درد گردنی طول کشید یا به قفسه سینه و دست‌ها، بازوها و انگشتان انتشار پیدا کرد و باعث بی‌حسی انگشت یا شُلی عضلات شد، احتمال درگیری عصبی وجود دارد و باید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کرد.
 
برای دردهای عضلانی گردن که بدون ضربه یا سابقه بوجود آمده باشند ورزش مناسب گردن و گرفتن دوش آب گرم یا جکوزی و سونا، همچنین پرهیز از کارهایی که باعث تشدید درد می‌شوند می‌تواند مؤثر باشد.
 
حسینی‌فر ادامه داد: انجام ورزش‌های ناگهانی و عمل قولنج در ناحیه گردن می‌تواند به افزایش درد منجر شود.
 
متخصص و جراح استخوان به ورزش‌های مناسب گردن اشاره داشت و گفت: فرد باید به آرامی سرش را به طرف شانه‌ها چرخانده و در صورتی که بدن ثابت است، شانه را ببیند و این حرکت را 4 تا 5 بار در روز و هر بار 4 تا 5 دفعه انجام دهد و سر را در این حالت به مدت 10 تا 20 ثانیه نگه دارد.
 
حرکت دیگر اینگونه است که فرد به قفسه سینه نگاه کند، طوری که چانه به قفسه سینه بچسبد.
 
روش دیگر این است که کف دست را روی پیشانی قرار داده و در حالتی که سر در حالت قائم قرار دارد، همزمان دست را به سر و سر را به دست فشار دهند و دقت داشته باشند که فشار به گونه‌ای نباشد که سر از حالت قائم خود خارج شود و این حرکت را نیز روزی 5 تا 6 بار و هر بار 5 دفعه انجام دهند و 10 ثانیه بر روی آن مکث داشته باشند.
 
این ورزش را می‌توان در سمت راست، چپ و عقب سر نیز انجام داد، اما نکته مهم و بارز در انجام ورزش‌های گردن آن است که تمام حرکت‌ها باید به آرامی صورت پذیرد و فرد از حرکت‌های ناگهانی و تند بپرهیزد.
 .......................
1393/04/20
 



برچسب ها: پوکی استخوان، کمردرد، متخصص ارتوپدی، گردن درد، ارسال به کلوب دات کام
ارسال توسط دانش
آخرین مطالب
شهدای شیرین بلاغ
شهید صادق عیوضی، شیرین بلاغ بیجار

بیجار گروس
شادروان جلال شجری ، معلم دلسوز شهرستان بیجار

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ مَالِكِ یَوْمِ الدِّینِ إِیَّاكَ نَعْبُدُ وإِیَّاكَ نَسْتَعِینُ اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِیمَ صِرَاطَ الَّذِینَ أَنعَمتَ عَلَیهِمْ غَیرِ المَغضُوبِ عَلَیهِمْ وَلاَ الضَّالِّینَ
شیرین بلاغ
زنده یاد حاج حسن قهرمانی، شیرین بلاغ

زنده یاد حاج یدالله قهرمانی

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ مَالِكِ یَوْمِ الدِّینِ إِیَّاكَ نَعْبُدُ وإِیَّاكَ نَسْتَعِینُ اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِیمَ صِرَاطَ الَّذِینَ أَنعَمتَ عَلَیهِمْ غَیرِ المَغضُوبِ عَلَیهِمْ وَلاَ الضَّالِّینَ بزرگان و بزرگواران

زنده یاد مشهدی رجب قهرمانی

آرشیو مطالب
صفحات جانبی
برگزیده ها
شهدا
شهید

شیرین بلاغ
  حاج محمد حسین قهرمانی، شیرین بلاغ بیجار

حاج غلامعلی قهرمانی

  حاج ستار عیوضی، شیرین بلاغ بیجار

 آقای عابدین عیوضی

  آقای محمد پارسا قهرمانی

حضرت حجت الاسلام والمسلمین محمود عیوضی

حجت الاسلام صمد شقایقی

 آقای ایوب عیوضی، شیرین بلاغ

 آقای عیوضی، بیجار

 آقای اصغر عیوضی ، بیجار

 آقای حسین قهرمانی

آقای مهدی عیوضی

آقای مجید قهرمانی

شیرین بلاغ

شیرین بلاغ

  تابلو نقاشی جلال شجری، بیجار